Moje podróże bardzo często spowodowane są chęcią zobaczenia konkretnej wystawy sztuki czy mody, dlatego zawsze na początku roku wyszukuje najlepsze muzealne perełki i nakreślam swoją ścieżkę edukacyjną! Ekspozycje są doskonałą okazją aby naładować akumulatory i zainspirować się!

O ile dotychczasowe artykuły o najlepszych wystawach dzieliłam miastami, tym razem postanowiłam zebrać dla was wszystko w jednym miejscu. Wyszukałam 17 najciekawszych wystaw o modzie i sztuce, prezentowanych na całym świecie. Dlaczego 17? Bo jest ich zbyt wiele aby wybrać 5 czy nawet 10. 17 niech będzie szczęśliwą liczbą na ten rok 🙂

3rdsothebys.com

Jak co roku w zestawieniach przeważa Londyn i Paryż – te dwie rywalizujące ze sobą, kulturalne stolice zawsze są pionierami. W 2017 szala zdecydowanie przechyla się w stronę Londynu, ze względu na niesamowite natężenie ekspozycji ukazujących sztukę amerykańską no i top of the tops, czyli wystawę Cristobala Balenciagi!

Przyznam wam szczerze, że w 2017 moimi faworytami są: wystawa Balenciagi w Victoria & Albert Museum, ekspozycja prac Jean Michela Basquiata w Barbican Gallery w Londynie i Frida Kahlo w Zamku w Poznaniu! Ponieważ pod koniec lutego zmierzam do Paryża, na mojej trasie wycieczkowej na pewno znajdzie się Centre Pompidou i Fondation Louis Vuitton <3 Szkoda, że nie uda mi się zobaczyć otwarcia nowego gmachu Luwru w Abu Dhabi, ale może w przyszłości!

Czekam na wasze relacje, jeżeli wybieracie się na jakieś wydarzenie z wielką chęcią poznam wasze opinie 🙂

Frida Kahlo w Zamku w Poznaniu


Jestem w tym roku wyjątkową patriotką. Na pierwszym miejscu stawiam wrześniową wystawę Fridy Kahlo w Zamku w Poznaniu. Po pierwsze będzie to pierwsza ekspozycja prac artystki w Polsce, po drugie to rzadkość aby zobaczyć w naszym kraju tak wielkie nazwiska! Jeszcze ciekawszy wydaje się fakt, że wystawa ma na celu zwrócenie uwagi nie tylko na sztukę Meksykanki, ale również jej męża – Diego Rivery, znanego z niesamowitych murali. Cieszę się, że w drugiej połowie roku wszystkie drogi będą prowadzić do Poznania i przepełnionego surrealizmem Zamku 🙂

 27.09.2017 – 21.01.2018, Frida Kahlo, CK Zamek

slide_412948_5218132_freeZdjęcie Fridy Kahlo autorstwa Nickolasa Muray’a z 1945 roku | huffingtonpost.com

Robert Rauschenberg w Tate Modern


Robert Rauschenberg jest nazywany amerykańskim Leonardo. Być może wielu obraziłoby to sformułowanie, jednak ogromnego wpływu, jaki artysta ten miał na sztukę po 1950 r., nie da się zakwestionować. Jego dzieła, będące połączeniem abstrakcyjnego ekspresjonizmu, arte povera, kolażu czy dadaizmu, zaprezentowały nowe myślenie o medium artystycznym, sytuującym się na pograniczu obrazu, rzeźby czy instalacji. Jedna z pierwszych realizacji Rauschenberga – „Wymazany rysunek de Kooninga”, dowartościowywała sam akt twórczy, który doprowadził do powstania niejako pustej kartki papieru (spuścizna po abstrakcyjnym ekspresjonizmie i Pollocku przede wszystkim!). Interesujące prawda? Retrospektywa w Tate jest pierwszą tak wielką, od śmierci artysty w 2008 roku i powstała przy współpracy z Metropolitan Museum of Art. Dla fanów sztuki amerykańskiej to będzie z pewnością obowiązkowy wyjazd.

 1.12.2016 – 2.04.2017, Robert Rauschenberg, Tate Modern, Londyn 

rauschenberg_print_lublinerRobert Rauschenberg podczas pracy | fineartmultiple.com

Sztuka amerykańska w Royal Academy of Arts


Royal Academy of Arts w 2017 rok przenosi Amerykę do Anglii. Od lutego będzie można tu oglądać ikoniczne dzieła powstałe w latach 30 w Stanach Zjednoczonych. Owa „amerykańska jesień”, którą widzimy w tytule, odnosi się do czasów kryzysu, intensywnych zmian społecznych i wielkiej industrializacji kraju, mającej miejsce na początku XX wieku. Lata 30 to czas powstania tzw. „Szkoły Śmieciarzy”, której członkowie tworzyli w nurcie naturalizmu, komentując niejako sytuację społeczną i gospodarczą kraju. Malarstwo realistyczne i naturalistyczne lat 30 jest reprezentowane przez takich twórców jak Robert Henri, John Sloan czy Edward Hopper. Na londyńskiej wystawie zobaczymy dzieła Edwarda Hoppera, Charlesa Sheelera, Granta Wooda, Thomasa Bentona (nauczyciela Jacksona Pollocka) czy Georgi O’Keefe. Mnie najbardziej przekonuje ostatnie nazwisko, szczególnie dlatego, że prace tej jednej z nielicznych amerykańskich artystek, bardzo rzadko można podziwiać w Europie.

25.02 – 4.06.2017, America after the Fall, Royal Academy of Arts, Londyn

sunlights-in-cafeteriaEdward Hopper, Sunlights in Cafeteria | wikiart.org

David Hockney w Tate Britain


Na wystawie Davida Hockneya byłam 5 lat temu podczas mojego pierwszego pobytu w Londynie. Ówczesna ekspozycja odbywała się w National Portrait Gallery i jak sama nazwa galerii wskazuje, prezentowano przede wszystkim ikoniczne portrety Hockneya. Tym razem artysta powraca w innym kontekście. Z okazji jego 80 urodzin, Tate Britian organizuje wystawę ukazującą top of the tops, czyli najbardziej popularne dzieła artysty, od słynnych porterów po przedstawienia basenów w Los Angeles.

9.02 – 29.05.2017, David Hockney, Tate Britian, Londyn

12bwDavid Hockney | artnews.com

Balenciaga w Victoria & Albert Museum


Dla mnie to wystawa takiej wagi jak słynna ekspozycja Alexandra McQueena. Na wieść o tym, że Victoria & Albert Museum zamierza prześwietlić twórczość Cristobala Balenciagi zaczęłam skakać z zachwytu. Uwielbiam Cristobala, uwielbiam jego twórczą wizję i wizerunek marki. A teraz do rzeczy. Pod koniec maja ma miejsce inauguracja wystawy „Balenciaga. Shaping Fashion” i słowo „kształt” nie pojawia się tutaj przez przypadek. Żyjący w XX wieku, hiszpański projektant był przede wszystkim genialnym konstruktorem i couture’ierem. Ulepszał i eksperymentował z formą tkaniny, nadając ubraniom awangardowe proporcje. Do dziś widząc żakiety z powiększonymi ramionami określa się je mianem „ramion Balenciagi”. Trzymam kciuki, aby udało mi się dotrzeć w tym roku do Londynu i zrobić dla Was recenzję!

27.05.2017, Balenciaga. Shaping fashion, Victoria & Albert Museum, Londyn

_AG14995Pokaz Balenciagi za czasów Alexandra Wanga, jako dyrektora kreatywnego, SS 2015 | vogue.com

Jean Michel Basquiat w Barbican Art Gallery


Gdyby zapytać się młodych Amerykanów, kto jest ich ulubionym artystą, nie mam wątpliwości, że w odpowiedzi padłoby Jean Michel Basquiat. Ten czarnoskóry, nowojorski artysta, jeden z czołowych przedstawicieli street artu, w tym niejako twórca graffiti, był w latach 80 tym, czym dla nas jest teraz Banksy. Basquiat był uosobieniem walki o równouprawnienie i typem wielkiego buntownika. Jego charakterystyczny wizerunek, z potarganymi na wszystkie strony dredami, stał się tak ikoniczny, że na jego podstawie swój artystyczny image zbudował wokalista słynnego zespołu The Weekend. Sztukę Basquiata jeszcze trudniej zobaczyć w Europie, niż wspomnianej wcześniej Georgi O’Keefe, dlatego nie mam wątpliwości, że ta ekspozycja w Barbican Art Gallery będzie sensacją.

21.09.2017 – 28.01.2018, Basquiat. Boom for real, Barbican Art Gallery, Londyn

04-michael-halsband.w1200.h630Andy Warhol i Jean Michel Basquiat | nymag.com

Cy Twombly w Centre Pompidou


Cy Twombly, amerykański twórca abstrakcyjnego ekspresjonizmu, który zmarł w 2011 roku, wreszcie będzie miał zasłużoną retrospektywę. Centrum sztuki współczesnej, czyli Centre Pompidou w Paryżu, przygotowuje ekspozycję, na której zaprezentowanych zostanie 140 dzieł, w tym obrazy, szkice, fotografie i rzeźby. Twombly podobnie jak Abstrakcyjni Ekspresjoniści używał wielkich płócien, natomiast w swojej twórczości czerpał zarówno z kaligrafii, sztuki prymitywnej (dziecięcej) oraz motywów związanych z antyczną Grecją i mitologią. Artysta wywodził się z ruchu lat 50, czyli wspomnianego Abstrakcyjnego Ekspresjonizmu, w latach 60 tych często określano jego twórczość mianem neo dadaizmu, jednak najpopularniejszy stał się pod koniec życia. Jego cykle, w szczególności te z lat 2008-2011, ukazują kwiaty, z których sączą się zaschnięte strugi farby. Motyw ten, podobnie jak cała twórczość Cy Twombly’ego, jest naznaczony nieodpartym wrażeniem bólu i cierpienia (w literaturze pisze się o brutalizmie). W 2010 roku Luwr zaproponował artyście aby wykonał fresk na suficie jednej z sal. W ten sposób abstrakcja zawitała „nad głowy” największych akademickich dzieł.

30.11.2016 – 24.04.2017, Cy Twombly, Centre George Pompidou, Paryż

03_TwomblyGagosianCy Twombly, Blooming | wallpaper.com

Yves Saint Laurent w Paryżu i Marakeszu


Nie ma to jak upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Słynne ogrody Majorelle Yves Saint Laurenta od dawna przyciągają turystów, podobnie jego dom w Marakeszu. Jesienią 2017 roku fundacja Pierra Berge’a (wieloletniego partnera artysty) zamierza otworzyć dwie placówki prezentujące dokonania mistrza, które znajdować się będą w najważniejszych dla niego miastach – Paryżu (gdzie pracował) i Marakeszu (gdzie wyjeżdzał na wakacje, a ostatecznie to właśnie w ogrodach Majorelle, kazał rozrzucić swoje prochy). Francuski projektant wreszcie doczeka się muzeum z prawdziwego zdarzenia. W kubicznym budynku utrzymanym w kolorystyce terakoty (tak aby wpisywał się w otoczenie marokańskiej ulicy), umieszczonych zostanie 5 tysięcy ubrań i 15 tysięcy akcesoriów! Z kolei paryska filia zajmie miejsce dawnego atelier projektanta przy 5 avenue Marceau, skąd podziwiać będzie można nie tylko ubrania ale również wnętrza, w których pracował!

yves-saint-laurent-museum-marrakesh-morocco-mYSLm-dtudio-KO-designboom-02 Muzeum Yves Saint Laurent’a w Marakeszu | designboom.com

Vermeer w Luwrze


Od lutego paryski Luwr gościć będzie dzieła mistrza malarstwa rodzajowego, czyli Johannesa Vermeera. Przyznam szczerze, że bardzo rzadko miałam okazję  przyjrzeć się dokładnie płótnom artysty, stąd z pewnością odwiedzę Luwr podczas mojej najbliższej podróży. Muzeum zaprezentuje obiekty z własnej kolekcji, jak również dzieła ze zbiorów irlandzkich i waszyngtońskich. Jak to bywa w przypadku ekspozycji w świątyni europejskiej sztuki, możecie się spodziewać wielu eksponatów.

22.02 – 22.05.2017, Vermeer and the masters of genre painting, Luwr, Paryż

Girl reading a letter by an open window *oil on canvas *83 x 64.5 cm *ca. 1659Vermeer, Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie, 1659 | polskieradio.pl

Ikony sztuki nowoczesnej w Fondation Louis Vuitton


Sergei Schukin był na początku XX wieku jednym z największych rosyjskich kolekcjonerów sztuki impresjonistów i postimpresjonistów. Muzeum Louis Vuittona, w ramach współpracy francusko – rosyjskiej, zaprezentuje zbiór niemal 130 dzieł biznesmana, które udało się pozyskać z Ermitażu w Sankt Petersburgu i Muzeum Pushkina w Moskwie. Na ścianach zobaczymy zatem Gauguina, Matisse’a, Moneta czy Cezanne’a.

22.10.2016 – 5.03.2017, Icons of Modern Art. The Shchukin Collection, Fondation Louis Vuitton, Paryż

057_11092Wnętrze domu Sergeija Schukina, w tle „Taniec” Henri Matisse’a | apollo-magazine.com

Rene Magritte we Frankfurcie nad Menem


Co dopiero zakończyła się ekspozycja Magritte’a w Centre Pompidou w Paryżu a kolejna tuż za rogiem. Schirn Kunsthalle we Frankfurcie nad Menem przygotowuje wystawę pt. „Rene Magritte. Zdradliwość obrazów”, która ma na celu zwrócenie uwagi na relację pomiędzy dziełami artysty a filozofią tamtych czasów. Podczas ostatniego pobytu w Belgii udało mi się odwiedzić muzeum tego surrealisty i przyznam, że dawno nic nie zrobiło na mnie tak wielkiego wrażenia. Obrazy Magritte’a w większości składają się z tych samych elementów, artysta często powtarzał określone motywy, co dodatkowo, podczas oglądu tych dzieł, wprowadza w widzu ciekawość. Jego najsłynniejsze chyba płótno, czyli tytułowa „Zdradliwość obrazów” to dzieło ukazujące fajkę z francuskim podpisem „To nie jest fajka”. Obraz jest przykładem gry pomiędzy obrazem a słowem. Muzeum Magritte’a w Belgii kładzie bardzo duży nacisk na prezentację nie tylko obrazów, ale także tekstów artysty, podkreślając jego zakorzenienie m.in w filozofii Michaela Foucaulta. Frankfurcka wystawa może być ciekawa właśnie dlatego, że zaprezentuje tę istotną relację pomiędzy obrazem i słowem.

10.02.2017 Magritte. The treachery of images, Schirn Kunsthalle, Frankfurt and Menem

1000555Rene Magritte, The treachery of images, 1928-1929 | startle.com

Margiela w Antwerpi


Maison Martin Margiela to czołowy reprezentant tzw. „antwerpskiej szóstki”, czyli grupy absolwentów belgijskiej Royal Academy of Fine Arts, którzy znani byli z rewolucji dokonanej w modzie. Zamiast uczyć się szyć jak przystało, czyli z zachowaniem proporcji, doskonałego wykończenia i odpowiednich tkanin, postanowili poddać modę i myślenie o modzie totalnej dekonstrukcji. Margiela to przykład belgijskiego minimalisty i projektanta rewolucjonisty. Jego kreacje wybiegowe są kontrowersyjne i awangardowe. W Antwerpii w marcu rozpoczyna się ekspozycja, która zwróci uwagę na okres od 1997 do 2003, kiedy Margiela był dyrektorem kreatywnym domu mody Hermes. Jest to pierwsza wystawa, która zgromadzi dorobek artysty z tego okresu i pokaże jego wizję kobiety Hermesa.

31.03 – 27.08.2017, Margiela. The Hermes Years, Modemuseum, Antwerpia

_AG17123Pokaz Maison Margiela | vogue.com

57 Biennale Sztuki w Wenecji


Włochy w 2017 roku będą żyły głównie jednym wydarzeniem – weneckim Biennale, które w tym roku odbędzie się 57 raz. Tradycja Biennale, czyli organizowanej co 2 lata, światowej prezentacji sztuki, swój początek wzięła w 1895 roku! W okresie od maja do listopada, w centrum włoskiej laguny, czyli Wenecji, będzie można zobaczyć pawilony poszczególnych krajów, w których prezentowana będzie najnowsza sztuka. Tegorocznym tytułem Biennale jest „Viva Arte Viva” i jak wskazuje sama kuratorka Christine Macel, celem 57 edycji jest zwrócenie uwagi na artystów, a nie wielkie narracje, które za nimi idą.

13.05 – 26.11.2017, 57 Biennale w Wenecji, Viva Arte Viva

jcsjoknjku4-alisa-antonKanały w Wenecji | unsplash.com

Rei Kawakubo w Metropolitan Museum of Art


Rei Kawakubo, kobieta która stoi za domem mody Commes des Garsons jest najważniejszą projektantką 2017 roku. To jej awangardowej twórczości będzie poświęcona tegoroczna wystawa w Metropolitan Museum of Art oraz poprzedzająca wydarzenie gala Costume Instutite (tzw. Met Gala), będąca dorocznym charytatywnym balem świata mody. W zeszłym roku tematem powyższego wydarzenia była „Manus ex Machina. Moda w dobie technologii” i jak możecie przypuszczać, na wystawie prezentowano historię mody od tradycyjnej, misternej pracy rąk do wydruku 3D. Podobnie wyglądały kreacje na czerwonym dywanie – dominował kolor metaliczny, inspiracje kosmosem i robotami. Tym razem zważając na to, że królową imprezy będzie czołowa przedstawicielka awangardowej mody, możemy spodziewać się naprawdę „odjechanych” kreacji. Rei Kawakubo studiowała w Japonii, tam również w 1975 r. otworzyła własną markę Commes des Garcons. Od lat 80 tych swoje kolekcje zaczęła pokazywać w Paryżu, a jej styl był wówczas zupełnym innowatorstwem. Styl Kawakubo to zdekonstruowany maksymalizm. Artystka drapuje tkaniny, nie wykańcza materiałów, tworzy konstrukcje, które czasem mają więcej wspólnego ze sztuką niż z modą, a do tego używa wielorakich materiałów. Jestem ciekawa, kto będzie na tyle odważny, aby w jej wyjątkowych kreacjach przejść po czerwonym dywanie!

4.05 – 4.09.2017, Rei Kawakubo/Commes des Garcons. Art of the in-between, Metropolitan Museum of Art

Comme des Garcons, Ready to Wear Spring Summer 2015 Collection in ParisPokaz Commes des Garcons SS 2015 | thefashionplatemag.com

Picasso i Rivera w LACMA


Pablo Picasso i Diego Rivera będą obiektem analiz podczas tegorocznej wystawy w LACMA, czyli Los Angeles County Museum of Art. Wydawać by się mogło, że tych dwóch artystów nic nie łączy, a jednak oboje byli pionierami własnych czasów i twórcami modernizmu. Picasso, na początku XX wieku, na zawsze zmienił oblicze sztuki nowoczesnej w Europie (oraz w Stanach Zjednoczonych!) a Rivera w Ameryce Południowej. Wystawa pt. „Picasso i Rivera. Rozmowy w czasie” ma pokazać, że obaj artyści czerpali z tych samych źródeł, czyli dorobku własnej, antycznej sztuki (śródziemnomorskiej i prekolumbijskiej).

4.12.2016 – 7.05.2017, Picasso and Rivera. Conversations across time, LACMA, Los Angeles

Picasso-and-Rivera-lacmaPablo Picasso, Studio with plaster head, 1925 | alegriamagazine.com

Louvre Abu Dhabi


Najważniejsze muzeum na świecie w 2017 otwiera swoją filię w Abu Dhabi! Uwierzcie mi, jego architektura będzie równie imponująca jak oryginału. Zaprojektowany w formie spodka budynek, swój niepowtarzalny kształt zawdzięcza podwieszanemu dachowi, którego niejednolita struktura wpuszcza do środka światło (ma to przypominać wrażenie jakie odczuwamy pod liśćmi palmy). Jean Nouvel – twórca projektu – chciał w obrębie budynku połączyć tradycję europejską i arabską. Widać tutaj inspiracje modernizmem, white cubem (był to XX wieczny projekt nowoczesnego, zamkniętego, minimalistycznego muzeum składającego się z białych ścian galeryjnych), ale bryła konotuje również wrażenia muzeum – oazy, oferującej dużo cienia, chroniącego przed palącym słońcem (ów efekt palmy). Muzeum, którego otwarcie jest planowane na drugą połowę roku, będzie się znajdowało na wyspie Saadiyat a jego struktura zostanie rozpostarta pomiędzy lądem a wodą.

4c94b54e-fd79-42e1-ac13-baa5bcdb0965Wnętrze przyszłego gmachu Luwru w Abu Dhabi |louvreabudhabi.ae

Historia domu mody Dior w Melbourne


Na koniec wystawa, na którą czekał pewnie każdy miłośnik mody. „Dior. 70 lat mody Haute Couture” to ekspozycja, którą będzie można zobaczyć w National Gallery of Victoria w Melbourne w Australii. W muzeum zostanie zaprezentowanych 140 ubrań, zaprojektowanych od 1947 do 2017 roku! Takie zbiory dają okazję do zobaczenia na własne oczy projektów samego założyciela, jak również jego następców, czyli przede wszystkim Yves Saint Laurenta, Johna Galliano czy Rafa Simonsa! Możemy mieć jedynie nadzieję, że kolejnym miejscem takiej ekspozycji będzie Europa 🙂

27.08 – 7.11.2017, The house of Dior. 70 years of Haute Couture, National Gallery of Victoria, Melbourne

backstagesmallDior Haute Couture SS 2017 | dior.com

Która wystawa jest waszą ulubioną? Chętnie poznam wasze opinie, dlatego zachęcam do komentowania!

Do usłyszenia!

A.


Zdj. w nagłówku unsplash.com