Fashion week trwa w najlepsze. Pokaz mody to jednak nie tylko prezentacja dotychczasowych dokonań projektantów i pracowników domów mody, ale chwila zmierzenia swojej wizji i kreatywności z opinią publiczną, a przede wszystkim krytykami. Tak jak w sztuce, w świecie mody rola krytyka jest niezwykle istotna. Reprezentaci największych gazet i portali zawsze siedzą w pierwszym rzędzie, ponieważ to od ich recenzji często zależy inwestycja kupców.
O sile, z jaką oddziałują recenzje, mogliśmy się przekonać, chociażby w kontekście słynnej dziennikarki Cathy Horyn, która za niepochlebne słowa o kolekcjach, często dostawała zakaz wstępu na pokazy mody.
Czy w świecie mody zdarzają się negatywne recenzje? Tak, ale rzadko. Należy zauważyć, że pisma wysyłające swoich redaktorów na pokazy, są utrzymywane z reklam drogich marek. Kiedy Suzy Menkes napisała kiedyś, że klasyczna Chanelka wychodzi z mody, marka usunęła z International Herald Tribune wszystkie reklamy. Nie jest zatem popularne wystawianie negatywnych opinii komuś, kto zapewnia Tobie utrzymanie, prawda? Jednak są niezależni krytycy, którzy bez względu na to, czy zostaną dopuszczeni na pokaz, czy obejrzą go w internecie, napiszą złą opinię. Najbardziej cięty język w branży ma chyba Cathy Horyn. Jednak ja, zamiast opinii druzgocących, znacznie bardziej wolę tzw. opowieści. A ponieważ ich mistrzem jest mój pierwszy bohater, proponuję przejść Wam od razu do charakterystyki Wielkiej Piątki, czyli najważniejszych krytyków mody 🙂
Ps. Zamiast zdjęć tym razem wybrałam filmy, w których dziennikarze opowiadają o modzie 🙂
Jestem szczęśliwszy, kiedy wprowadzam kontekst niż krytykę. Tim Blanks
Tim Blanks | businessoffashion.com
Tim Blanks to moje absolutne guru dziennikarstwa. Każda jego recenzja to opowieść tocząca się wokół pokazu. Autor uchwyci wszystko, jednak przede wszystkim ogólną atmosferę wybiegu. Poza ciekawymi szczegółami zza kulis i informacjami od samych projektantów, Blanks wzbogaca swoje recenzje czymś jeszcze – sztuką. Bardzo wiele jego tekstów doskonale odsyła do historii, kultury czy właśnie sztuki, osadzając tę całą opowieść w szerszym kontekście. W końcu, jak piszą na portalu businessoffashion.com, to geniusz! Nowozelandczyk ukończył szkołę w wieku 15 lat od razu dostał się na uniwersytet! Recenzje Tima zaczęłam czytać kiedy pracował dla portalu style.com (dziś vogue.com), aktualnie możecie go śledzić na businessoffashion.com i na youtube, gdzie prowadzi autorski kanał Tim’s Take, prowadząc wywiady z projektantami.
Cathy Horyn | The Cut
Cathy Horyn ma chyba najbardziej cięty język w branży. Jej negatywna recenzja kolekcji Heidi Slimane dla YSL, kosztowała ją całkowitym zakazem wstępu na pokaz. Dziennikarka jednak nie przejmuje się tym, uważa, że kiedyś projektanci byli potulniejsi wobec krytyki, ponieważ wiedzieli, że jest ona potrzebna. Horyn pracowała wiele lat dla The New York Timesa, by z czasem przejść do bardziej modowego The Cut. W swojej rubryce nie opisuje każdej kolekcji, jedynie najlepsze i ewentualnie najgorsze. O ile żaden z projektantów nie chciałby znaleźć się w tej drugiej, pozytywna recenzja Horyn to największy zaszczyt. No może to i skinienie głowy Anny Wintour 🙂
Sarah Mower | vogue.com
Sarah Mower jest brytyjską dziennikarką, która podobnie jak Tim Blanks pracowała dla popularnego style.com. W momencie przejęcia strony przez vogue.com, i odejścia Tima do konkurencyjnego portalu, to ona stała się naczelnym krytykiem. Sarah, podobnie jak Tim, pisząc o pokazie stara się opisać go słowami tak, aby czytelnik czuł się, że jest częścią widowiska, jednak nie boi się też krytykować. Podczas aktualnego fashion weeku (FW 2017) negatywnie oceniła pokaz Mary Katrantzou, zauważając, że projektantka tak bardzo chciała być komercyjna, że w międzyczasie zatraciła swój niepowtarzalny styl.
Vanessa Freedman | The New York Times
Sama o sobie mówi, że nigdy nie chciała pisać o modzie. Wyszło to zupełnie przypadkiem. Wysłała CV do Financial Times a oni zaproponowali, by swój pierwszy artykuł napisała o butach! Tak już zostało. Niemal 12 lat pracy w FT zaowocowało świetną znajomością rynku. Freedman nie tylko zna się na modzie od strony estetycznej, ale przede wszystkim biznesowej. Podczas ostatniej konferencji portalu businessoffashion.com – Voices, która poruszała najważniejsze aspekty gospodarcze, polityczne i społeczne w modzie, Freedman prowadziła wywiady z projektantami. Aktualnie dziennikarka pracuje dla The New York Times, gdzie przejęła po Cathy Horyn rubrykę On the Runway.
Suzy Menkes | Vogue
Suzy Menkes jest ikoną dziennikarstwa modowego a jej słynny wizerunek, z zawiniętą niczym na wałek grzywką, sprawił, że zyskała wiele karykaturalnych czy komiksowych wizerunków – przede wszystkim porównuje się ją z Madame Pompadour (kochanką Ludwika XV). Menkes była najbardziej znana z pisania o modzie do International Herald Tribune, jednak w momencie, gdy pismo zostało przejęte przez The New York Timesa, odeszła do vogue.com. Od 2014 roku Suzy odpowiada za dział mody we wszystkich internetowych platformach Vogue’a. A to oznacza…, że ma naprawdę dużo na głowie.
Do usłyszenia!
A.
fotografia w nagłówku Balenciaga SS 2017 via vogue.com